Clicky


Eerste directe shuttle op Hongarije van start

Eerste directe shuttle op Hongarije van start
04-10-2018 13:21 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - Boedapest zit in de lift als logistieke hub. De Hongaarse hoofdstad kent een groeiende industrie en is een perfecte uitvalsbasis om vracht per trein of truck verder naar Oost-Europa te vervoeren. Het is de reden achter de eerste directe shuttle tussen Rotterdam en Boedapest. Met de nieuwe treinverbinding van Rail Cargo Operator (RCO) bereiken containers uit de Rotterdamse haven Boedapest binnen dertig uur.

Het idee voor de nieuwe shuttle ontstond toen verschillende transportbedrijven uit Rotterdam bij RCO aanklopten voor een directe, snelle verbinding van en naar Boedapest. “Vervolgens bleek uit een rondvraag dat veel meer van onze klanten daar wel oren naar hadden”, aldus Nenad Stancic, Department Manager North/West bij RCO. “Bedrijven willen door de directe verbinding vanuit Rotterdam sneller continentale tankcontainers en short sea-containers kunnen vervoeren per spoor; maar ook voor deepseacontainers richting Hongarije en verder is de trein een interessante optie. Vanuit Hongarije zijn met name de connecties vanuit Rotterdam met de UK, Ierland en Portugal aantrekkelijk.”

Stad aan de Donau

Vanaf 4 oktober vertrekt de shuttle (LTE) iedere donderdagochtend om 7.00 uur en zondagmiddag 17.00 uur vanuit de BILK-terminal in Boedapest. Daarna doorkruist de trein zonder stops Hongarije, Oostenrijk, Duitsland en Nederland om vervolgens na zo’n dertig uur bij de Botlek Terminal in Rotterdam aan te komen. Op dinsdag om 14.00 uur en vrijdag om 23.00 uur keert de trein vanuit Rotterdam terug naar de stad aan de Donau. “Voorlopig rijdt de shuttle twee keer per week, volgend jaar willen we dat uitbreiden naar vier roundtrips”, vertelt Stancic.

Olie en grondstoffen

Het grote voordeel van de trein is de tijdbesparing ten opzichte van indirecte verbindingen. De trein is geschikt voor trailers, tankcontainers en containers van 20, 30, 40 en 45 ft. De trein kan 80 TEU per keer vervoeren, containers mogen tot 36 ton wegen. Stancic: “We vervoeren op de trein veel verschillende producten. Van olie en grondstoffen tot consumentengoederen. Boedapest is de motor achter de Hongaarse economie en haar industrie groeit hard.”

Groei-economieën

“We zijn zeer verheugd dat de jarenlange goede samenwerking met RCO bij de ontsluiting van Oostenrijk-Rotterdam nu verder wordt doorgetrokken naar Hongarije”, vult Matthijs van Doorn, manager Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam aan. “Deze verbinding is een prachtige aanvulling op ons spoornetwerk. Niet alleen kunnen onze klanten voortaan Boedapest snel via een directe service bereiken, maar van daaruit kunnen containers eenvoudig verder vervoerd worden naar groei-economieën als Roemenië en Turkije, en zijn er ook verbindingen per spoor met China. Wellicht nog een referentie maken naar de goede samenwerking met RCO die naast het ontsluiten van Oostenrijk-Rotterdam nu ook Hongarije en verder mogelijk maakt?