Nederlandse mannen geven tijdens online shoppen meer geld uit dan vrouwen
BEST - Nederlandse mannen geven significant meer geld uit bij online shoppen dan vrouwen. Vrouwen besteden gemiddeld 75 euro tegenover maar liefst 93 euro bij mannelijke consumenten. Nederlandse consumenten laten het geld rollen bij online aankopen. Gemiddeld kopen zij per jaar 13 items via het internet en besteden zij tijdens hun meest recente online winkelsessie zo’n 84 euro. Het meeste geld wordt uitgegeven aan kleding (60 procent van alle aankopen), schoenen (39 procent) en gadgets (35 procent). Dit blijkt uit de E-Shopper Barometer van bezorgexpert DPD. Uitgevoerd door Kantar TNS onder 24.871 e-shoppers wereldwijd, waaronder 1.023 Nederlanders.
Ingewikkeld retourproces schrikt e-shoppers af
Hoewel online shoppen steeds populairder wordt, laat het onderzoek ook redenen zien die Nederlandse consumenten ervan weerhoudt via het internet te kopen. Met stip op nummer één staat een ingewikkeld retourproces. Driekwart van de Nederlanders geeft aan dit een no-go te vinden tijdens online winkelen. Ook items die niet op voorraad zijn (70 procent) en slechte beoordelingen van mede-shoppers op social media (69 procent) zijn redenen voor Nederlandse consumenten om weg te blijven bij webshops. 55-plussers hebben een andere nummer één: 83 procent blijft weg van online winkelen als er niet genoeg security checks bij het betalen zijn.
Eric Dietz, CEO bij DPD Nederland: “Black Friday, Sinterklaas en Kerst komen steeds dichterbij. De laatste maanden van het jaar zijn echt een piekperiode voor (online) retailers en de pakketmarkt. Consumenten geven steeds meer geld uit online en nu er steeds vaker online besteld wordt, is een efficiënt, snel en transparant bezorgsysteem essentieel. Om online shoppers aan zich te binden, moeten retailers barrières zoals lange levertijden en ingewikkelde retourprocessen wegnemen. Ook een heldere, snelle bezorging is van groot belang. DPD is continu bezig met innovatie en het vernieuwen van deze processen om retailers te ondersteunen. Zij moeten immers aan deze eisen voldoen en de kritische consument aan zich weten te binden."