Clicky


Peiling CNV: Chauffeurs boos over onveilige wegblokkades

Peiling CNV: Chauffeurs boos over onveilige wegblokkades
22-01-2019 09:55 | Overig | auteur Redactie

UTRECHT - De wegblokkades van gele hesjes hangen Nederlandse vrachtwagenchauffeurs inmiddels de keel uit. Dat blijkt uit een peiling die CNV Vakmensen afgelopen week hield onder chauffeurs. “De blokkades verlopen vaak chaotisch en soms ronduit grimmig. Chauffeurs voelen zich niet veilig, het leidt ook tot levensgevaarlijke situaties en ongelukken. Totaal onverantwoord wat er gebeurt”, verwoordt transportbestuurder Tjeerd Orie de gevoelens.

In totaal 119 CNV-leden reageerden afgelopen week op een peiling onder de chauffeurs. Twee op de drie chauffeurs heeft afgelopen tijd te maken gehad met wegblokkades, waar ze meestal onverwacht in verzeild raken. Het is voor 85 procent van de chauffeurs totaal onduidelijk waar en wanneer er blokkades zijn. De chauffeurs informeren elkaar onderling en sporen elkaar aan om vooral rustig te blijven, blijkt uit de peiling.

Gespannen sfeer

Een deel van hen heeft weliswaar enig begrip voor de acties, maar vinden dat zij onterecht de dupe zijn. Verreweg de meeste chauffeurs (70 procent) zijn kritisch tot zeer kritisch over de wegblokkades. Orie: “Chauffeurs geven aan dat er vaak een grimmige en gespannen sfeer heerst. Als er dan ook nog tragische ongelukken gebeuren, is het begrip ver te zoeken”, zegt Orie.

Veiligheid

De acties van gele hesjes mogen op geen enkele manier de veiligheid van chauffeurs en andere verkeersdeelnemers in gevaar brengen, vindt Orie. “Als er actie wordt gevoerd, dan wel op een verantwoorde en veilige manier. Nu komen chauffeurs nogal eens in een ongeregeld zootje terecht, met relschoppers. De politie moet veel strakker optreden om escalaties en nog meer ongelukken te voorkomen.”

CNV Vakmensen zet zich hiervoor in via de bestaande contacten en kanalen in Europees verband.

Een greep uit de reacties van chauffeurs

“Ik reed op vrijdagmorgen om 8.15 uur in Alès in een blokkade en mocht pas zaterdagmorgen 7.00 uur weer verder! Zodoende kon ik niet meer lossen en laden die dag en moest ik het weekend in Frankrijk doorbrengen! De sfeer was gelukkig niet echt dreigend, alle ongeveer 50 chauffeurs lieten het gelaten over zich heen komen om escalatie te voorkomen, hetgeen ook door mijn werkgever werd geadviseerd. Mijn begrip voor de demonstraties is door dit voordeel totaal verdwenen. Vrijheidsberoving vind ik het!”

“Bedreigend en een kapotte voorruit.”

“Niet prettig, meestal agressieve sfeer en ik ben als chauffeur altijd benieuwd hoe ik er vanaf kom zonder schade.”

“Men is totaal onverantwoord bezig. Het is een wonder te noemen dat er nog maar ZO WEINIG (dodelijke) slachtoffers zijn gevallen.”

“In Frankrijk wat oponthoud i.v.m. rotondes. Verder even een duimpje naar hen toe. In België ligt het wat anders. Ze gooien zo een paar palletten voor je cabine en steken de boel in brand. Sfeer is dan ook zeer gespannen. Politie doet ook geen zak. Ze staan erbij te kijken en als je je verhaal wilt doen dan moet je in de cabine blijven. Er lopen dan ook relschoppers tussen (met bivakmuts op) die de boel nog meer op scherp zetten.”

“Ik vind deze blokkades gevaarlijk en grimmiger worden. Het is nu al uit de hand gelopen, het is wachten tot het nog verder uit de hand loopt.”

“Dat die mensen zich op de snelwegen begeven is levensgevaarlijk, en een gezond mens weet dat je je niet op de snelweg moet begeven om te demonstreren.”

“De blokkades zijn naar mijn mening inmiddels op geen enkele manier te rechtvaardigen. Sterker nog, het roept bij mij nu afkeer en agressie op, het begon sympathiek maar is zijn doel inmiddels voorbijgeschoten. Het gaat nu de verkeerde kant op, tijd om te stoppen.”

“Als iemand zonder pech op de snelweg staat is hij strafbaar. Ze mogen wat mij betreft alle blokkerende personen oppakken.”

“Je hebt het recht van staken en demonstreren. Maar in België wordt de overheid niet gepakt, maar de trucker. Die komt in de knoop met zijn rijtijd. Als je doorrijdt wordt je erg vijandig benaderd, waardoor je je bedreigd voelt. Je moet blijven staan. Dat is, lijkt mij, een vorm van gijzeling. Het is bij wet verboden om op de snelweg te lopen en je bent knettergek als je op die manier je gelijk probeert te halen.”

“Kan me goed voorstellen dat je gefrustreerd raakt als je op weg naar huis in de zoveelste blokkade terechtkomt, maar toch altijd de rust bewaren.”