Verdachte (27) opgepakt voor stelen van ruim drie ton met bankhelpdeskfraude
WAGENINGEN - Dinsdag weet het Cybercrimeteam Oost- Nederland in samenwerking met het basisteam Veluwe Vallei -Zuid een aanhouding te verrichten van een 27- jarige man uit Den Haag die verdacht wordt van bankhelpfraudedesk. Hij wordt verdacht van betrokkenheid bij een zaak in Wageningen, Sassenheim en Helmond. De verdachte zit op dit moment vast en wordt later voorgeleid aan de rechter-commissaris, meldt de politie.
Het Cybercrimeteam Oost- Nederland werkte de afgelopen maanden nauw samen met het basisteam Veluwe Vallei- Zuid. Het onderzoek kwam aan het rollen nadat een slachtoffer (39) aangifte deed van bankhelpfraudedesk. Het slachtoffer ontving op 3 maart een e-mail met daarin een betaallink. Echter, deze betaallink bleek een phishingmail te zijn. Het slachtoffer werd niet veel later gebeld door een ‘nepbankmedewerker’met het verhaal dat er een verdachte transactie te zien was op haar rekening. De ‘nepbankmedewerker’ vertelde het slachtoffer dat de bankpas opgehaald werd om te zorgen dat het geld veilig gesteld werd. De totale schade bedroeg 2650 euro.
Een dag later, op donderdag 4 maart maakte een ‘nepbankmedewerker’ gebruik van een andere werkwijze, maar waar wel zo’n 1150 euro werd afgeschreven door middel van bankhelpfraudedesk. Het slachtoffer (65) uit Helmond werd gebeld met de mededeling dat er nieuw rekeningnummer moest komen en dat er ook een nieuwe pincode bedacht moest worden. Diezelfde avond stond er nog een andere medewerker van de ‘bank’ aan de deur om de bankpas op te halen. De volgende dag werd het slachtoffer verwacht voor een afspraak bij de bank om alle nieuwe gegevens te ontvangen. Die afspraak kwam er echter nooit. Het slachtoffer zag later op de avond dat er al 1180 euro was afgeschreven zonder dat dit bekend was bij het slachtoffer.
Nog eens ruim 280.000 euro buitgemaakt
Door gedegen onderzoek kan de aangehouden verdachte ook worden gekoppeld aan een soortgelijke zaak in Wageningen. Daar is een echtpaar (55 en 60 jaar) eind mei op vrijwel identieke wijze slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude. Ditmaal was het geen e-mail die verstuurd werd naar de slachtoffers, maar een sms waarin een link stond die leidde naar een ‘veilige omgeving’. Uiteindelijk bleek deze ‘veilige omgeving’ een manier te zijn om via een omweg geld over te maken naar andere rekeningen. De verdachte deed zich wederom voor als bankmedewerker en vroeg het slachtoffer om goedkeuring, zodat de bankmedewerker kon meekijken op de computer van het slachtoffer. In het computerscherm verscheen een ‘helpscherm’ waardoor de handelingen die de verdachte verrichte niet zichtbaar waren voor het slachtoffer. Totale schade bij deze slachtoffers: ruim 280.000 euro.
Het is volgens de politie een klassiek voorbeeld van zogenoemde bankhelpdeskfraude, ook wel spoofing. Een oplichter belt meestal anoniem of met een vals nummer. Door een truc kan het op het scherm van de telefoon lijken alsof de bank belt. Vervolgens vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat er iets mis is met de bankrekening. Soms weten ze veel details over het slachtoffer door datalekken of phishing dat voorafgaand heeft plaatsgevonden.