Clicky


Britse media: easyJet schrapt 1700 zomervluchten via Londen Gatwick

Britse media: easyJet schrapt 1700 zomervluchten via Londen Gatwick
10-07-2023 10:50 | Algemeen | auteur ANP

LONDEN - [update 11:08 uur] Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft 1700 vluchten geschrapt van en naar de Londense luchthaven Gatwick. Het gaat om vluchten in de maanden juli, augustus en september. Dat melden verschillende Britse media, waaronder The Sun en Daily Mail. Zij schrijven dat daardoor 180.000 passagiers getroffen worden, al is voor het grootste deel van hen inmiddels een alternatieve vlucht geregeld.

EasyJet laat de media weten dat dit zou gaan om 95 procent van de gedupeerde passagiers. 9000 van hen hebben nog geen vervangende vlucht. De oorzaak zou liggen bij de "ongekende" vertragingen bij de luchtverkeersleiding.

Ook stakingen door luchtverkeersleiders liggen op de loer. Ingewijden vertellen The Independent echter dat easyJet over onvoldoende piloten zou beschikken om de zomerdienstregeling uit te kunnen voeren.

Een woordvoerder van easyJet laat aan The Sun weten dat het om "preventieve aanpassingen" gaat. "Het spijt ons voor het ongemak dat dit kan hebben veroorzaakt."

Aan Transport Online laat easyJet in een reactie weten: "We voeren momenteel ongeveer 1800 vluchten per dag uit met daarin ca. 250.000 klanten, met meer bemanning en piloten dan ooit tevoren.

Zoals Eurocontrol ook al heeft verklaard ziet de hele sector deze zomer uitdagende omstandigheden in het Europese luchtruim als gevolg van de oorlog in Oekraïne, wat resulteert in ongekende luchtverkeersvertragingen, evenals verdere potentiële stakingen bij de luchtverkeersleiding.

Zoals alle luchtvaartmaatschappijen evalueren we ons schema voortdurend. Daarom hebben we enkele preventieve aanpassingen gemaakt aan ons programma door een klein aantal vluchten op Gatwick te annuleren en deze samen te voegen, daar waar we meerdere dagelijkse frequenties hebben, om verstoringen op de dag zelf voor onze klanten te helpen verminderen.

Klanten wiens vluchten zijn getroffen zijn geïnformeerd en 95% is al omgeboekt naar een alternatieve vlucht. Daarnaast hebben alle klanten de mogelijkheid gekregen om om te boeken of hun geld terug te krijgen. We bieden onze excuses aan voor het eventuele ongemak dat hierdoor is ontstaan."