Clicky


Rapid Asfalt neemt Volvo FM 460 8x2 in gebruik

Rapid Asfalt neemt Volvo FM 460 8x2 in gebruik
05-11-2014 11:13 | Volvo | auteur De Redactie

De nieuwe Volvo FM 460 8x2 bakwagen van Rapid Asfalt wordt door het bedrijf multifunctioneel ingezet voor het transport van materiaal, zand en wapening voor asfalt. De truck heeft een voor het bedrijf ideale aslastconfiguratie en blijkt in de praktijk zeer compact en wendbaar te zijn. De truck werd geleverd door Volvo Trucks-dealer Nijwa Groningen.

Rapid Asfalt heeft zich gespecialiseerd in het onderhouden van asfaltverhardingen en onderscheidt zich met het Rapid Asfalt systeem van de reguliere asfalt onderhoudstechnieken. Rapid Asfalt producten zijn sinds de zestiger jaren van de vorige eeuw in Nederland in gebruik als dunne deklaag. Later ook als rijspoorvulling en voor het vastleggen van asfaltwapening. Feitelijk beweegt Rapid Asfalt zich in een nichemarkt. Door wapening aan te brengen kan bijvoorbeeld groot-onderhoud aan geasfalteerde wegen, betonverhardingen, fietspaden en busbanen aanzienlijk verkort worden. De grondstoffen voor de Rapid Asfalt systemen worden op het werkvak in een mobiele meng- en verwerkingsinstallatie geproduceerd en direct verwerkt. Afhankelijk van de omgevingsomstandigheden  is de weg na dertig tot zestig minuten weer berijdbaar. Het werkgebied is geheel Nederland.

Compact en wendbaar

Jan Dallinga, mede verantwoordelijk voor onder meer de inkoop van materieel: “De Volvo FM 8x2 zal worden ingezet voor transport van materialen en het leggen van de wapening. De laatste wordt aangeleverd op rol en met behulp van de autolaadkraan kan de wapening uitgelegd worden en de materialen worden gelost. Daarnaast zetten we de truck in voor het transport van onder meer brekerzand dat we nodig hebben voor het mengen met de emulsie.”

De nieuwe Volvo FM 8x2 is voorzien van een stuurbare naloopas en een tweede stuurbare vooras. “Het is een af fabriek geleverd product en daarmee een standaard voertuig, dat uitstekend past bij onze werkzaamheden. We wilden komen tot een goede aslastverdeling. Door toepassing van twee 9-tons voorassen en een gestuurde naloopas is een ideale configuratie ontstaan, die ook nog eens compact en goed wendbaar is. Achterop de truck is een Hiab Autolaadkraan met een capaciteit van 13 ton/meter geplaatst. We hebben tot slot gekozen voor een slaapcabine voor het comfort van de chauffeur, meer ruimte en ook een goede mogelijkheid om te rusten.”