Clicky


Vandecasteele kiest resoluut voor Volvo Dynafleet

Vandecasteele kiest resoluut voor Volvo Dynafleet
27-04-2016 10:47 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

AALBEKE(B) - Vandecasteele Houtimport is onlangs uitgeroepen tot derde winnaar van de trofee ‘Truck Fleet Owner of the Year 2016'. Een van de doorslaggevende argumenten voor deze verdienstelijke derde plaats was het "maximaal gebruik van Dynafleet". Het bedrijf uit Aalbeke nabij Kortrijk benut inderdaad alle vier de modules om zijn beheer te optimaliseren.

Naast het doorgedreven gebruik van Dynafleet had de jury lof voor het consequent verminderen van de lege kilometers en de zeer jonge vloot met een sterk imago. Vandecasteele Houtimport heeft immers twee jaar geleden zijn volledige vloot - toen al volledig bestaande uit Volvo Trucks - vernieuwd. Er werden in één beweging zestien nieuwe Volvo FH van 460 pk aangekocht, die allemaal zijn uitgerust met de vier modules van Dynafleet, het wagenparkbeheersysteem van Volvo Trucks. Deze zijn: Fuel & Environment, Driver Times, Positioning en Messaging.

De vier modules van Dynafleet

"Met deze vier modules kan de loonadministratie sneller behandeld worden, verloopt de communicatie met de chauffeurs gemakkelijker, kan de planning beter afgestemd worden, kunnen de magazijniers zien wanneer een vrachtwagen binnenkort aankomt, en nog veel meer. Met de data die de module Fuel & Environment levert, kan Vandecasteele Houtimport het brandstofverbruik accurater meten en opvolgen, en de chauffeurs beter raad geven om het verbruik verder te doen dalen, onder andere door de hieraan gekoppelde Driver Coaching", aldus Dries Heffinck, Key Account Manager Transport Solutions bij Volvo Trucks Belgium.

"Toen we de nieuwe Volvo FH's in gebruik namen, in juni 2014, konden wij onmiddellijk een vermindering van het brandstofverbruik vaststellen tegenover de vorige exemplaren. Eerst hebben we de chauffeurs laten wennen aan hun nieuwe trekkers, om kort nadien een opleiding Ecodriving van Volvo Trucks te krijgen. Het resultaat was indrukwekkend: met onze vorige Euro 3-trucks hadden wij een gemiddeld verbruik van 35 à 36 liter per 100 km, en na de opleiding haalden de chauffeurs een verbruik van net geen 32 liter," aldus Ivan Vandekerckhove, Fleet & Warehouse Manager van het houtimportbedrijf.

Verder verbeteren met Fuel & Environment

Dankzij ‘Driving Coaching', een onderdeel van de ‘Fuel & Environment'-module van Dynafleet was het mogelijk om dat resultaat nog verder te verbeteren. "Tijdens het rijden krijgen de chauffeurs tips over hoe ze hun rijstijl zuiniger kunnen maken en krijgen ze scores te zien op een schaal van 0 tot 100. Die scores, die ze ook op hun smartphone kunnen raadplegen, tonen hoe ze presteren binnen vier sleutelgebieden: gebruik van motor en versnellingsbak, anticiperen en remmen, snelheidsaanpassing en stilstand," aldus Vandekerckhove. Ook hij krijgt die scores onder de vorm van rapporten.

"Met die rapporten kunnen wij  de chauffeurs beter ‘coachen': we bespreken de scores en zien waar er nog verbeteringen mogelijk zijn. Ze maken het mogelijk om niet alleen het verbruik laag te houden, maar zelfs nog verder te verlagen, vermits de chauffeurs zelf hun rijtechniek kunnen controleren en aanpassen wanneer ze onderweg zijn. Dankzij Fuel & Environment zitten we nu zelfs aan een gemiddeld verbruik van '31 liter en een komma'," zegt Vandekerckhove.

Zeer goed aanvaard

Volgens hem hebben de chauffeurs het coaching-systeem zeer goed aanvaard. "Tot mijn verbazing heb ik gemerkt dat ze het systeem zeer goed accepteren en er heel consequent mee bezig zijn. Zo maakt een chauffeur die de ‘on board coaching' in eerste instantie irritant vond, er nu een sport van om zijn scores systematisch te verbeteren door bijvoorbeeld zo perfect mogelijk uit te rollen", zegt Vandekerckhove tot slot.